Digitaalinen liiketoiminta, ryhmä
Digitaalinen liiketoiminta
Digitaalinen liiketoiminta on käsitteenä todella laaja. Sen voi käsittää esimerkiksi niin, että yritys pyrkii digitalisaation avulla kehittymään ja tuomaan itseään enemmän esille eri alustoilla. Esimerkiksi markkinointi on hyvin vahvasti siirtynyt sanomalehdistä ja televisiosta verkkoon, mm. eri sivustoille ja sovelluksiin. Tähän liittyy paljolti datan keräys jokaisesta, joka vierailee sivulla tai tekee erilaisia hakuja Googlessa.
Alla olevassa kuvassa on meidän ryhmän mietteitä digitaalisuudesta.
Kansainvälisyys
Etenkin koronapandemia kehitti verkon välityksellä tapahtuvaa kanssakäymistä, kaupassa käyntiä ja etätyöskentelyä. Verkkokaupat kehittyivät ja yritykset toteuttivat erilaisia vaihtoehtoja fyysiseen kaupassa käyntiin. Verkossa voi valita ja maksaa omat ostokset ilman käteistä rahaa ja ostosten kantamista, puhumattakaan kosketuksista muihin ihmisiin. Ebay on ollut kauan mukana kuvioissa, mutta senkaltaiset kauppapaikat lisäävät vielä kansainvälistä kauppaa, kun lähes mistä tahansa voi tilata mitä tahansa, ja postitus voi maksaa toiselta puolelta maapalloa yhtä vähän kuin kotimaan rahti.
Kuten edellä nopeasti mainittu, etätyöskentely ja kokoukset ovat pikkuhiljaa siirtyneet nettiin. Tämä omalta osaltaan lisää yritysten kansainvälistä yhteistyötä, kun pystytään esimerkiksi Zoomin kautta olemaan tapaamisessa kahdessa eri paikassa mutta silti kasvokkain. Ei ole enää pakollista järjestää liikematkoja, toki tämä ei kuitenkaan tule koskaan syrjäytetyksi.
Turvallisuus
Digitaalista liiketoimintaa varjostaa erilaiset tavat kajota informaatioon tai käyttäjätunnuksiin. Päivittämällä sivustoja ja sovelluksia sekä luomalla niille kestävät palomuurit, yritykset voivat pitää omat tietonsa ja asiakkaidensa tiedot turvassa. Globaali maailmantilanne vaikuttaa osaltaan tietojen välitykseen ja esimerkiksi WhatsAppin kaatuminen lokakuussa 2022 sai käyttäjät pohtimaan, kuka on sen takana. Vuonna 2019 Vastaamon tietomurto kosketti monia suomalaisia, ja osoitti, että sähköiseksi muutetut tiedot on helppo välittää eteenpäin. Samalla todistettiin, että ihmisten yksityiset tiedot ovat yhtä arvokkaita, elleivät arvokkaampia kuin valuutta.
Ajankohtaisuus
Olemme eläneet keskellä digitalisaation murrosta ja olemme kokeneet niin Nokian näppäin puhelimet kuin ensimmäiset kosketusnäytöt. Kun olimme nuoria niin tietokoneita ei löytynyt jokaisesta kodista ja kavereita käytiin hakemassa ovelta, eikä viestipalveluiden avulla, ne olivat niitä hyviä aikoja. Voi sitä ilon tunnetta, kun Windows Live Messengeristä, kavereiden kesken ’’mesestä’’ tuli hitti alakoulun toisella luokalla ja kympin aamuina klo 9 avattiin vanhat kunnon pöytäkoneet ja mentiin meseen juttelemaan! Nykyään nuoriso tuijottaa pelkkää puhelinta, eikä kaverin ovikellon soittaminen käy edes mielessä. Mihin tämä maailma on oikein mennyt?
Kommentit
Lähetä kommentti