4.2 Mitä meinaa inbound-markkinointi?

 4.2 Mitä meinaa inbound-markkinointi?


Inbound-markkinointi pähkinänkuoressa

Inbound-markkinoinnin lähtökohtana on ihmisten oma kiinnostus ja hakeutuminen sisällön pariin. Kun sisältö on sellaista, mistä asiakkaat kiinnostuvat, he luottavat helpommin jatkossakin samaan yritykseen. Outbound-markkinoinnissa taas altistetaan ihmisiä markkinoinnille myös heidän tahtomattaan. Kontaktia otetaan, vaikka ihmiset eivät toivoisi joutuvansa markkinoinnin kohteeksi. Keskeisin ero näiden markkinointikeinojen välillä on ihmisten oma halu tutustua sisältöön. (sales communications -blogi)

 

Miten inbound-markkinointi sitten toimii?

Alla oleva kuva tiivistää inbound-markkinoinnin menetelmän. Houkutellakseen asiakkaita luodaan sisältöä, josta ihmiset pyritään saamaan kiinnostuneiksi. Näin saadaan kävijöitä. Konvertoinnissa annetaan toimintakehotus. Kaupantekovaiheessa tehdään kiinnostuneista asiakkaita, jonka jälkeen heille voidaan lähettää sisältöä tuotetta tai esimerkiksi aiheeseen liittyviä tapahtumia koskien. (inbound-markkinoinnin ABC)



Inbound-markkinointi puheenaiheena

Outbound-markkinoinnissa katse on vain lyhyemmän aikavälin tavoitteisiin. Inboundissa luottamuksen rakentuminen onkin etusijalla, ja siksi katseen voikin kääntää kauemmas. Kauppoja ei yritetä saada syntymään väkisin, minkälainen kuva outboundista saattaa joskus tulla. Inbound-markkinointi jättää näkökentästään pois henkilöt, jotka eivät ole kohderyhmää. (sales communications -blogi). Koska siihen ei kulu turhaan resursseja, yritysten on hyödyllistä panostaa juuri inbound-markkinointiin. Nykyään puhutaan myös muussa yhteydessä passiivisista tuloista, ja myös inbound-markkinointi saattaa onnistuneena tuottaa passiivista tuloa.




Käytännön esimerkki sinulle, joka haluat hyödyntää inbound-markkinointia

Voisit esimerkiksi luoda treeniohjelman, jonka lataisit nettiin. Tämän jälkeen mainostaisit treeniohjelmaa Instagram-tililläsi, Tiktokissa ja Facebookissa. Mukana olisi linkki nettisivuille, ja nettisivuilla painike ”osta nyt”. Asiakkaita voisit siis saada ilman, että mainostaisit sisältöä koko ajan. Totta kai tämäntyyppisessä sisällössä personoidut viestit treeniohjelman ostajille, voisivat olla toimiva lisä, mutta periaatteessa tässä toteutuu inbound-markkinoinnin kaava. Myös inbound-markkinointia käyttävä joutuu jatkuvasti tekemään töitä, jos haluaa markkinoinnin toimivan pitkällä aikavälillä. 

 

 

Lähteet:

https://www.salescommunications.fi/blog/mita-on-inbound-markkinointi

file:///C:/Users/Omistaja/Downloads/Avidly%20-%20Inbound-markkinoinnin%20ABC.pdf

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

5.1 Tekoäly vs. koneoppiminen